dimarts, 26 de novembre de 2013

Què s'entèn per creativitat?


creativitatDe definicions n’hi ha tantes com autors s’hi dediquen. Ara bé, d’aquestes podem extreure alguns punts on la majoria dels autors coincideixen: La creativitat implica..
-       la producció d’idees,
-       la resolució de problemes
-       o l’elaboració de productes per part d’un individu, de forma original i aconseguint una acceptació final.

I vosaltres, què en penseu?

 

dilluns, 25 de novembre de 2013

3 manualitats senzilles per fer aquest Nadal a l'escola


Pensant quines manualitats fer amb la canalla? En aquest article us oferim tres idees senzilles que es poden fer a la classe amb materials fàcils de trobar i molt econòmics.


Manualitat 1

Espelmes de paper


Manualitats nadal


Senzilles, oi? Us explicarem com fer-les:

Materials a utilitzar:
- 1 full de paper blanc
- 2 fulls de colors (un de vermell i un de groc)
- tisores
- cola

Instruccions:

Pas 1:  Talleu dues tires a partir d'un full de paper A4. Després retalleu dos trossos de paper, un de vermell i un de groc, per fer el foc.
manualitats nadal Paper candles

Pas 2: Enganxeu les tires amb una mica de cola i plegueu-les, de forma que quedin com un acordió. Us posem dues imatges que ho mostren (la primera imatge amb paper blanc i la segona amb papers de colors).

 manualitats nadal

Paper candles

 Pas 3: Agafeu els quadrats de color vermell i groc i retalleu-los per a què tinguin forma de flama i enganxeu-los.


manualitats nadal























Pas 4: Finalment, enganxeu-li a sota una quadradet de cartró que faci de base de l'espelma.


manualitats nadal




Manualitat 2

Calendari d'advent

Aquesta manualitat és molt senzilla de fer i els agradarà molt als nens i nenes (sobretot als més petits).


manualitats nadal

Materials a utilitzar:
- 24 rotllos de paper de WC.
- paper pinotxo de diferents colors.
- tisores.
- fil d'empalomar.
- base circular de cartró.

Instruccions:
Com podeu veure només cal reunir 24 rotllos de paper de WC, folrar-los amb papers de colors i numerar-los. Podeu lligar-los amb fil d'empalomar. Un cop els tinguem enllestits només caldrà enganxar-los sobre una base circular de cartró i penjar-los amb un bonic llaç.

Opció "made in doqua":
Una opció molt divertida és omplir de caramels i confetti els tubs. D'aquesta manera l'alumnat estarà més engrescat per obrir un "regalet" cada dia.


Manualitat3

Detallets de nadal per penjar a l'arbre

manualitats de nadal

Materials per a fer un detallet:
- dos fulls de paper (un de blanc i un altre de color).
- tisores
- cola
- fil d'empalomar

Instruccions:
No hi ha millor explicació que una bona imatge.


manualitats de nadal

Aquí us enllacem les plantilles en format pdf  -descarregar-





Volem donar les gràcies als companys de krokotak per aquestes manualitats tan fantàstiques.
Aqui us posem el link de la seva pàgina per si voleu veure altres manualitats.
Anar a la pàgina de krokotak

divendres, 22 de novembre de 2013

Com podem valorar si el que proposem a l'aula és adequat?

De ben segur que en algun moment de la nostra carrera professional ens hem plantejat aquesta pregunta. Què fem en aquest cas? Doncs o bé preguntar als companys/es o bé observar els resultats obtinguts pels alumnes. Però... amb això n’hi ha prou? D’altra banda, els nostres companys/es faran la mateixa valoració que nosaltres?
Segurament la comparació amb d’altres companys o amb els resultats del alumnes no sigui suficient per valorar si el que proposem a l’aula és adequat o no. Així doncs... ens què ens basem? Existeixen referents comuns que ens permetin valorar la nostra pràctica educativa per identificar i millorar el que fem a l’aula?
Doncs si, disposem de dos referents comuns que podem utilitzar. Un d’ells és propi de cada comunitat educativa (referents de caràcter ideològic) i l’altre, més universal, de la comunitat científica (referents de caràcter científic).



El primer referent és de caràcter ideològic i fa referència a les finalitats educatives de cada centre. Aquestes finalitats variaran d’un centre a un altre, tenint en compte les competències que pretenen desenvolupar en el seu alumnat en finalitzar, la seva escolarització-formació. D’on surten aquestes finalitats educatives? Doncs sorgeixen com a resultat de la revisió:
  • Dels trets d’identitat del centre educatiu.
  • De les finalitats marcades pel currículum oficial (objectius educatius).
  • Les competències bàsiques a desenvolupar per l’alumnat.
Aquestes finalitats són doncs el compromís que assumeix el centre educatiu amb els pares i mares de l’alumnat.
El segon referent és de caràcter científic i fa referència als principis psicopedagògics de l’aprenentatge, és a dir, als coneixements que tenim sobre com aprenem les persones. Aquests coneixements provenen de la psicologia, la psicologia social, la neurociència, etc.
Ambdós referents permeten als centres millorar la qualitat de l’ensenyament a les aules, des d’un vessant objectiu, deixant de banda l'arbitrarietat resultant de la suma de metodologies del centre (la que utilitza cada mestre / professor), les modes o les creences personals de com s’ha d’aprendre i ensenyar.
Cada centre educatiu ha de reflexionar i definir la seva metodologia, aquelles maneres de fer que no són casuals sinó causals, fem, avaluem, agrupem d'una determinada manera per aconseguir les finalitats educatives que ens hem proposat. Consensuar una metodologia comuna de treball, compartida i fonamentada, ens permetra una millora continua de la nostre pràctica docent.

Per saber més:

Silvia Benítez
Departament de Qualitat de Doqua

dijous, 21 de novembre de 2013

Pensa i educa diferent

Pensa i educa diferent

(think+teach) DIFFERENT


Pensa i educa diferent és el títol de la nova campanya que iniciem des de Doqua, per tal de contribuir a una escola catalana de qualitat.

A través de diferents posts anirem penjant idees, reflexions, recursos i demés eines per tal de contribuir una mica a la millora de la qualitat de l'ensenyament a les aules catalanes. Pensem que el canvi ha de venir de nosaltres, els docents, i no esperar que arribi des de l'Administració.

Per això, ens agradaria fer un bloc on aportar reflexions pedagògiques (think different), però també poder mostrar les bones pràctiques que s'estan duent a terme a les aules (teach different). Pràctiques que, en moltes ocasions, queden dins d'alguns bons centres sense que ningú més les conegui.

Aquesta campanya està dedicada especialment a vosaltres, aquell 33% del professorat (del qual ens sentim part) que investigueu, que us formeu i als quals no us importa passar hores del vostre temps personal fent materials pel vostre alumnat.

A tots vosaltres i als vostres alumnes dediquem tots els posts que d'ara endavant penjarem.

Moltes gràcies a tothom.

Mario Serrano
Mestre de Primària
Doqua