Claus per promoure la curiositat i la motivació de l'alumnat

La curiositat, la motivació, les inquietuds, les passions de la persona estimulen a la ment i la fan més productiva.

La curiositat i la motivació de les persones és la que mou la ment -la fa pensar, actuar, decidir, indagar, provar, comprovar, combinar elements, extreure conclusions, buscar... El fet que la ment estigui activa és el que permet construir xarxes de coneixements a través d’experiències, de vivències, de resultats aconseguits, d’informacions, de reflexions, etç. Aquestes xarxes són les que ens ajudaran en situacions posteriors a partir d’aquests coneixements per anar millorant i ampliant aquestes estructures mentals.

Una de les formes d’afavorir-ho és mitjançant exercicis on es plantegin reptes, ja què els provoca
interès, motivació i ganes d’anar a més. Per exemple, que dibuixin tot el que se’ls passi per la ment utilitzant només 8 línies; intentar fer tots els moviments possibles emprant només les cames; anomenar totes les coses que es pot fer amb una capsa de cartró; anomenar paraules que no tinguin la lletra “E” durant un minut; entre tantes altres.

La imatge de FRATO ens mostra nens experimentant, expressant-se a través del dibuix, manipulant fang per descobrir-ne les propietats i possibilitats, nens que descobreixen les seves habilitats motrius, una nena investigant els moviments d’una barca en un toll d’aigua... Això és el que hem de promoure a les aules. Cal ensenyar als alumnes a pensar per ells mateixos, a tenir una ment inquieta que indaga i experimenta, una ment curiosa.

Comentaris

Entrades populars