dimarts, 16 d’agost de 2016

Intel·ligències múltiples: la lògica-matemàtica

Aquesta setmana tractem al nostre blog la intel·ligència lògica-matemàtica en el marc dels articles sobre la Teoria de les Intel·ligències Múltiples de Howard Gardner. Fins ara havíem explicat les característiques de la musical i de la lingüística. Avui explicarem amb més detall la corresponent a la lògica-matemàtica.

Aquesta intel·ligència és una de les principals, juntament amb la lingüística, que es tenen en compte en els tests de coeficient intel·lectual. Una de les característiques principals que la distingeix de les demés, és la capacitat per identificar models abstractes en el sentit estrictament matemàtic, calcular numèricament, formular i verificar hipòtesis, utilitzar el mètode científic i els raonaments deductiu i inductiu.

Aquells que tenen aquesta intel·ligència més desenvolupada pensen de forma seqüencial i estableixen pautes de causa i efecte per explicar què passarà després. Així mateix, aquestes persones tenen més facilitat a l'hora de realitzar esquemes i relacions lògiques i altres abstraccions relacionades. Per tant, la intel·ligència lògica-matemàtica es correspon amb el mode de pensament de l'hemisferi lògic.

Una forma de potenciar aquesta intel·ligència es resolent trencaclosques, fent cálculs, plantejant elements aritmètics, jugant amb números... Els perfils professionals que més necessiten aquest tipus d'habilitats són els economistes, científics, enginyers i matemàtics.

dimarts, 9 d’agost de 2016

Intel·ligències múltiples: la lingüística

La setmana passada vam començar una sèrie d'articles més específics sobre les intel·ligències múltiples definides pel psicòleg estadounidenc Howard Gardner. Ja hem tractat les característiques de la intel·ligència musical, avui entrarem en profunditat a explicar la intel·ligència lingüística i tots els aspectes relacionats amb aquesta.

La intel·ligència lingüística defineix l'habilitat i la capacitat d'utilitzar el llenguatge, ja sigui escrit o parlat, i de desenvolupar-lo al màxim nivell. El llenguatge és universal i el seu aprenentatge és molt semblant a totes les cultures independentment de l'idioma. A més a més, fins i tot en els casos de les persones sordes, la llengua dels signes els permet comunicar-se i elaborar frases senzilles.

Comprendre l'ordre i el significat de les paraules en l'escriptura, la lectura, durant l'escolta i al parlar està regit per aquesta intel·ligència, així com l'habilitat de parlar i escriure eficaçment. Per desenvolupar i millorar-la és recomanable potenciar la lectura oral, escriure diaris, realitzar presentacions, participar en debats i treballar amb ordinadors i gravadores per treballar amb l'expressió oral i analitzar el discurs.

Aquest tipus d'intel·ligència està orientada a determinats perfils professionals, entre els quals destaquen els dels escriptors, periodistes, poetes, líders polítics o religiosos... Millorar la capacitat lingüística permet crear una comunicació més completa i satisfactòria, fet que repercuteix en la resta d'intel·ligències.

dimarts, 2 d’agost de 2016

Intel·ligències múltiples: la musical

Ja hem parlat en altres ocasions de la Teoria de les Intel·ligències Múltiples proposada per Howard Gardner, de les diferents capacitats i habilitats que intervenen en cadascuna d'elles i de la seva relación amb la creativitat dels alumnes. A partir d'avui comencem una relació d'articles per explicar amb més profunditat les diferents intel·ligències definides pel psicòleg estadounidenc. A continuació expliquem la intel·ligència musical.

La capacitat musical és l'habilitat d'expressar-se mitjançant formes musicals. Aquesta intel·ligència inclou facilitats en el cant dins de qualsevol gènere musical, de tocar un instrument perfectament, de dirigir una orquestra o algun altre tipus de conjunt de músics, compondre tota mena de ritmes i de tenir determinada apreciació musical.

La intel·ligència musical va més enllà d'interpretar i compondre peces amb ritme, timbre i to, i inclou la capacitat d'apreciar la qualitat i jutjar. Precisament degut a aquest grau d'exigència es relaciona amb les intel·ligències espacial, lingüística i corporal-cinestèsica, ja què requereix uns determinats processos mentals de coordinació i desenvolupament lingüístic.

Per desenvolupar aquest perfil d'intel·ligència en els alumnes cal treballar amb una bona educació musical des de ben petits per estimular l'oïda, el ritme, el to i millorar l'habilitat amb pràctiques contínues i diverses.