dijous, 10 de novembre de 2016

Per què treball per projectes?

Sembla que treballar per projectes estigui de moda però, realment, quin és el sentit de treballar per projectes? Una resposta podria ser: "Per millorar l'aprenentatge dels alumnes". Però amb aquesta resposta no anem a l’arrel de la pregunta. I això ens fa haver de preguntar-nos: "Què cal millorar i què cal que l’alumnat aprengui?". És important pensar en la finalitat de l'educació, d’allò que fem dia a dia, abans de decidir l'aplicació de qualsevol metodologia educativa.

Nosaltres creiem en una educació orientada a la funcionalitat per a la vida, és a dir, que tot el que aprenem ens ha de servir per desenvolupar-nos, viure i conviure en el nostre entorn, societat, país, continent... Això implica tant un aprenentatge per a l'exercici d'un treball (ja que és el sistema de subsistència a la nostra societat), però també per a la convivència en família, amb amics, amb desconeguts; per a l'autonomia personal, per saber moure’ns pel món..., i tot considerant que ho puguem exercir amb sentit crític i amb respecte envers els altres. Tot això és el que ens determina a l'hora de triar com volem que aprenguin els nostres alumnes.


En el cas del treball per projectes, busquem que els alumnes aprenguin els conceptes, procediments i actituds necessaris per a fer front a tot això que els espera, és a dir, ser competents en el seu dia a dia. Però, com s'aprèn a ser competent? Doncs de la mateixa manera que s’aprèn, per exemple, a jugar a futbol: practicant la tècnica, equivocant-se i jugant a futbol. Per tant, practicant i aplicant les competències. Des de l'escola tenim l'oportunitat de proporcionar situacions d’aprenentatge on els alumnes practiquin i apliquin les seves competències, i en conseqüència, les desenvolupin i enforteixin. 
En el treball per projectes es plantegen situacions on els alumnes han de donar resposta a un problema o repte amb les mateixes variables i condicions que ens podem trobar en el nostre entorn fora de l'escola (el que acostumem a dir "a la vida real"), però amb els beneficis del control de la situació i la minimització dels danys, ja que, en cas d'error o d'actuar amb una conducta no apropiada, tenen el suport docent que els ajuda i orienta a trobar el camí més convenient per a cada cas.

En resum, els projectes han de considerar unes característiques que permeti a l’alumnat ajustar-se a aquestes situacions de pràctica i aplicació de les competències per a la vida, per tal d'assolir una finalitat que, no només vol millorar l'aprenentatge dels alumnes, sinó també fer-los capaços de fer front al seu dia a dia i a la seva vida com a infants/joves i futurs adults.